Sunday, November 28, 2010

Hikayat 5 bulan 3 minggu 2 hari yang telah berlalu...

Tanpa disedari rupanya sudah 5 bulan 3 minggu dan dua hari cincin ini dijari manisku... kejap je.. rasanya letih memikirkan warna tema majlis, gubahan hantaran belum hilang dah 5 bulan erk... majlis pertunangan hari tu tema hijau..tetiba rasa suka plak ngan warna hijau sedangkan sebelum ni  suka warna biru semua benda nak biru, kalau dulu tgk barang-barang stationary semuanya warna biru... pelik gak bila majlis tunang pilih warna hijau...huhuhuhuhu hantaran buat sendiri je... bodoh-bodoh je maybe sebab rasa puas kalau buat dengan tangan sendiri, cantik ke tak cantik pon hasil tangan sendiri... tapi bukan lah buat sesorang ada pembantu, sape lagi kalau bukan angah dan mak, cuma masa sirih junjung tu je angah dah tak kuasa nak layan, nasib baik ada adik sepupu tolong buat sama-sama dengan dia.... jom kita biarkan gambar yang berbicara.....


bagi telur..mula-mula tiada dalam perancangan, tapi bila cousin saya tanya, telur bagi tak? oh kena bagi erk? jadi saya pun terus la sediakan bekasnya yang saya beli dah siap letak reben...huhuhuhu bekas tu satu RM1.80 dah siap reben tak yah fikir lagi pasal reben....cuba tapak tu je saya kena buat sendiri....



                                                                 
coklat dan gula-gula...tangkai tu asyik nak rebah je.. apapun berjaya...saje letak penuh bakul..sebab teringat yang Mr T mempunyai ramai anak saudara... jadi ada lah habuan untuk mereka... hihihihihi
biskut dan sumi jelly...
biskut tu saya ngan mak yang buat, balang tu saya beli dah lama, saya jatuh cinta pandang pertama...hihihihi
kain untuk baju melayu (untuk nikah nanti) saya buat bunga.... tak reti sangat tapi hentam je la labu.... dan hasilnya.... tak sekemas mana pun.... Mr T pon baju nikah saya buat bunga juga...tak sangka...tak rancang pon...
Inilah sirih junjung yang menyebabkan mata saya hitam tak cukup tidur....
saya dapat idea malam sebelum majlis...bunga saya beli kat JB, jenuh juga cari kat mane kedai jual bunga hidup area BBU... akhirnya saya dapat kat Tampoi... danhasilnya tarar.... taklah secantik gubahan profesioanal tapi boleh la.... hihihihihi


Ini agar-agar,
adik sepupu saya sponsor.... kira dulang akan terlebih bila ada agar-agar ni..makcik saya kata takpe yang penting jgn kurang... ok rezeki jgn ditolak.....
bunga rampai..... mula-mula saya dah siapkan bunga rampai dari rumah di JB lagi tapi saya salah simpan, saya simpan di bahagian beku, hasilnya bunga tu kering...wa wa wa jadi kat rumah saya kena lah racik lagi, tapi kali ni mak uda saya tolong..last minit nye keje... huhuhuhuhu yang penting bau dia wangiiiiii...

sebakul buah-buahan.....
saya beli buah-buah ni dari JB lepas balik kerja... satu bakul MASLEE tu penuh ngan buah je...hihihi abah yang kata kena bagi banyak sebab keluarga mereka besar....
nampak kilat tak buah tu? saya amik petua maklong saya masa kenduri kakak sepupu saya dulu, sapu minyak masak... alhamdulillah masih mengingati petua ni setelah 13 tahun berlalu..hihihihi


 kain samping songket ngan songkok....
samping di beli kat Kelantan... makcik dan Pak Bil yang belikan thanks tolong belikan ye.... sian juga susah nak cari warna yang saya nak.....


 ni pen untuk Mr T dan kembarnya...
sebab majlis kami adalah sehari selepas hari lahir mereka berdua..jadi saje saje nak banyak kan dulang bagilah pen ni... jenuh cari kedai yang boleh ukir nama kat pen... akhirnya jumpa di City Square....


teka ni apa? tuala...
saya tak tahu nak buat apa... tiba-tiba tangan saya lipat-lipat jadi segi empat ..terus dapat idea nak buat bantal... angah tolong sembat.. pastu  saya letak reben.... boleh la...



Majlis saya guna baju dan tudung sendiri.... saya belajar pakai tudung ngan fiza, housemate saya.. pastu saya beli batu kristal yg biasa org buat hias dulang hantaran saya letak kat tudung... disebabkan saya tak reti solek dan tak pernah solek jadi saya kena cari org yg pandai tuk solekkan sya...dan ada yg sudi membantu....

nampak tak kat tudung tu kristal hijau..tula batunya... saya pun tak tahu ni rupanya batu untuk menghias dulang sehinggalah saya terbaca di sebuah blog...

kelakar pon ada bila ingat..masa beli batu ni dulu saya sendiri tak tahu ianya untuk apa... tapi saya terfikir nak letak kat tudung.... sebab tu beli.... selendang putih tu sebenarnye saya nak cari warna cream...tapi tak jumpa jadi saya amik je warna putih pastu jahit manik hijau sikit-sikit mana yang sempat....alhamdulillah okla..cantik gak saya (perasan)hihihi

ni dah selesai majlis, officemate saya datang... jadi saya macam baik hati gitu nak layan diaorg..hihihihi

cincin? Mr T hadiahkan saya dua bentuk cincin... dua-dua pilihan saya... tapi paling susah nak cari cincin tunang...sebab saya dah jatuh hati pandang pertama pada satu cincin tu... tapi Mr T kata kita cari dulu yang serupa kat kedai lain.... satu bandar kota tinggi pusing tak jumpa... huhuhuhuhu dan akhirnya beli kat kedai yang saya nak tu juga... alhamdulillah tiba-tiba masa nak beli harganya kurang lagi RM20.00 well kira oklah tu dari mula-mula saya tanya uncle tu kasi kurang RM10.00 je.. kira rezeki Mr T la tu... dan habuan saya... hihihihi


Apa yang saya dapat dari Mr T selain cincin? ada 9 dulang hantaran warna hitam putih gitu.... huhuhuhuhu cantik.... .... Doa dan harapan saya.... semoga ikatan janji 5 bulan 3 minggu dan 2 hari ini akan berakhir dengan satu ikatan suci izin berwali aqad bersaksi pada Disember ini.... dan dirahmati serta dipermudahkan segala urusan..amin.. (ngah  taip ni berdebar-debar...risau + takut ) kekadang saya sendiri pun tertanya-tanya..apa yang saya takut kan erk? hihihihihihi



............ Jentayubiru ...............



No comments: