Saturday, October 16, 2010

Buku untuk Hantaran?

Awal suruhan ialah membaca

Menuntut ilmu disuruh budaya

Inilah teladan sepanjang masa

Gayakan hidup dengan membaca



Apalah nama andai tanpa ilmu

Apalah mahkota permatanya palsu

Tanpa membaca cacatlah minda

Tanpa ilmu ke manalah kita



Jika ilmu penuh di dada

Bila bergaya dengan membaca

Dunia sempit menjadi luas

Tempah kejayaan tiada terbatas



Negara yang kecil tinggi martabat

Kerana ilmu, negara berdaulat



Mari kawan kita membaca

Mari rakan, timba ilmu dengan membaca

Inilah perjuangan, sambutlah seruan

Jadikan Membaca Gaya Wawasan



Everybody!

Take a book and read

To gain knowledge, everyone has to read

Let's reach out, open up your mind

Let's make reading, a lifestyle of Wawasan

Ini lah bait-bait lirik lagu membaca gaya wawasan.... suka dengar lagu ni... iskk dah lari topik pula...

Menurut statistik, Kadar buta huruf di Negara kita semakin berkurangan.... tapi malangnya kadar pembaca tegar juga turut berkurangan... kenapa ya masyarakat kita lebih suka menjadi penagih tegar daripada menjadi pembaca tegar? Tak perlu lihat orang lain, cukup
lah dengan meneliti diri ini...dari Januari hingga Oktober ni rasanya tak sampai lima buah buku yang habis di baca...opsss tak termasuk novel erk.... kalau termasuk novel habis... tapi tahun ni adalah tahun paling sikit baca novel.... (abah mesti gembira dengar yang statistik baca novel berkurang tahun ni kui kui kui)
rak buku saya di rumah sewa..... ada dua ke tiga buku yang tak habis baca lagi..... 

Salah tak kalau tak mengadaptasikan hobi dan minat mengila aku pada buku...dengan menjadikannya sebagai salah satu dari hantaran nanti? tapi dari hasil observasi yang dijalankan ada dah yang menjadikan buku sebagai hantaran... cuma belum meluas... boleh juga erk kalau menjadi diantara perintis...(sedangkan dah ramai orang buat saje nak perasan gak jadi perintis..hihihihih)
sesuai tak letak buku-buku ni dalam bakul macam tu? kalau tak guna bakul?


suka suka suka sangat kalau dapat hadiah buku......... tapi kalau ikut dalam senarai hantaran dari My Mr T... takdelah senarai buku cuba nak selit pun tak leh.. kecuali la kalau tambah dulang...ooooo tak mau!!!! tapikan kalau ada ruang... nak buku Natrah.......... bestnya kalau dapat...nyum nyum nyum...opsss macam makanan plak......... Penerbit buku tu tak nak ke sponsore buku tu? hihihihihi (angan-angan yang pasti tak dapat direalisasikan.... hihihihi)

Ermmm membaca memang kunci pengetahuan.... terasa diri ini begitu kerdil dan teruk sangat..sebab untuk tahun ini tak sampai 5 buah buku berjaya dihabiskan....aduiiiiiiiiiiii... dashyat nye... tak sangka jadi salah seorang penyumbang kepada masyarakat celik huruf tapi tak membaca...malunyaaaaaaaa.... tapi tak membaca bukan bererti malas baca ye...kengkangan masa, keletihan menyebabkan akhirnya buku yang baca saya...( tidur la jawabnya........)

Oklah nnt saya nak tgk camne cara gubah buku sebagai hantaran ye... sebab dalam kepala saya ada 3 buah buku yg saya beli, saya tak tanya Mr T pun sebab dia pernah kata beli je la apa je.... baik kan Mr T saya...hihihihihihi jadi kerana kebaikan dia saya telah membeli buku-buku yang saya suka..... hihihihi kad keahlian Popular saya dah tamat tempoh dan sebab tak sempat g Popular, hari ni saya daftar pulak kad keahlian Badan Book Store... hihihii semoga saya akan jadi orang yg rajin membaca dan dapat berkongsi ilmu dengan insan-insan lain.... sebab saya nak jadi insan yang baik, memberi manfaat kepada insan lain, macam dalam Hadith Rasulullah: "Sebaik-baik manusia adalah mereka yang bermanfaat untuk insan lain"

ok Ingat jangan lupa... membaca jambatan ilmu.......
Baca lah oleh Mu.... Iqra!

2 comments:

noor doty bt rasul khan said...

semoga Mr T dapat bagi NATRAH sbg salah satu bnde ateh par nanti...hhihihii:)

Noorul0206 said...

hope so...hihihihii